مطالب پمپ آب

مطالب پمپ آب

زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

فهرست مطالب …

دانستنی هایی درباره پمپ آب

امروزه به دلیل فشار آب کم در بسیاری از ساختمان ها، استفاده از پمپ آب و مخزن بسیار رایج می باشد. این وسیله ، آب دخیره شده درون مخزن را به شبکه آبرسانی ساختمان هدایت می کند. به زبان ساده تر پمپ آب خانگی می تواند با تبدیل جریان الکتریکی به انرژی مکانیکی آب

 

امروزه به دلیل فشار آب کم در بسیاری از ساختمان ها، استفاده از پمپ آب و مخزن  بسیار رایج می باشد. این وسیله ، آب دخیره شده درون مخزن را به شبکه آبرسانی ساختمان هدایت می کند. به زبان ساده تر پمپ آب خانگی می تواند با تبدیل جریان الکتریکی به انرژی مکانیکی آب را با فشار کافی به ارتفاع بالا هدایت نماید.

انواع پمپ آب خانگی

انواع مختلفی از پمپ آب خانگی وجود دارد که بسته به دبی (حجم آب در واحد زمان ) و ارتفاع آبرسانی تقسیم بندی می شوند. با این حال به طور کلی پمپ های آب خانگی معمولا به دو دسته پمپ های جتی و پمپ های بشقابی تقسیم بندی می شوند.

  1. پمپ جتی:  پمپ های جتی یا خودمکش را می توان بسته به میزان فشار هوا تا چندمتر بالاتر از مخزن آب نیز نصب نمود. البته نیرویی که صرف مکش می شود طبعا از هد یا حداکثر ارتفاع آبرسانی پمپ خواهد کاست. این پمپ ها نسبتا پر سروصدا هستند.

 

  1. پمپ بشقابی این پمپ ها در توانهای برابر نبست به پمپهای جتی هد کمتری ( بیشینه ارتفاع آبرسانی ) دارند. در مقابل دبی ( حجم آب در واحد زمان ) بیشتری دارند.  پمپهای بشقابی خودمکش نیستند و منبع ذخیره می بایست در ارتفاع برابر یا بیشتری از این مخازن نصب شود.
  2.     پمپ شناور:  پمپ های شناور معمولا فاقد مخزن تحت فشار بوده و آب را از داخل چاه پمپاژ می کند و به همین دلیل میزان مصرف انرژی در این نوع پمپ ها نسبت به پمپ های جتی بسیار کمتر است. پمپ های شناور به طور عمده برای انتقال آب از چاه های عمیق استفاده می شود.

 

  1. پمپ سیرکولاسیون: مانند پمپ آب درگردش شوفاژخانه

 

نکات مهم در انتخاب پمپ آب خانگی

امروزه پمپ های آب در تمام خانه های آپارتمانی و ویلایی استفاده می‌شود. اما انتخاب یک پمپ آب نامناسب یا به طور مثال بزرگتر از حد نیاز شما، هزینه های نگهداری و بهای انرژی تان را افزایش می دهد. ممکن است بسیاری از این پمپ ها به خوبی پاسخگوی نیاز سیستم ها باشند ولی لزوما بهینه ترین پمپ برای منزل شما نباشند!
به همین دلیل توجه به برخی نکات هنگام خرید پمپ آب بسیار مهم است.
در خرید و انتخاب پمپ آب توجه به دو مولفه اهمیت دارد، دبی پمپ و هِد پمپ که  با استفاده از این مولفه ها و نمودار های مربوطه که جزء محتویات همراه هر پمپ است می‌توانید  پمپ مناسب را انتخاب نمایید.

دبی، به میزان آبی گفته می شود که در واحد زمان از دهانه خروجی پمپ خارج می شود.

ممکن است شما به حداقل میزان جریان آب نیازمند باشید، مثلا اگر مخزنی با گنجایش 2000 گالن آب دارید، پمپی با پمپاژ حداکثر 1000 گالن در ساعت برایتان کافی است. البته در این مورد باید به تعداد افراد ساکن در منزل توجه کرد.اگر 2 نفر سکونت دارند جریان آب کمتری به نسبت 4 نفر در همان خانه نیاز خواهید داشت.

هِد پمپ ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را با فشار بالا ببرد. اگر در آپارتمان های چند طبقه سکونت دارید باید از پمپ های با فشار بالا استفاده کنید تا آب به طبقات بالاتر نیز برسد و اگر منزلتان ویلایی است پمپ هایی با فشار کمتر نیز پاسخگوی نیازهایتان هستند.

اگر ارتفاع کلی و دبی را در دست داشته باشید می توانید پمپ مورد نیاز خود را از منحنی های مشخصات انتخاب کرده و با پیدا کردن نقطه کار پمپ می توانید به سایر پارامتر ها مانند توان مصرفی، راندمان و دست یابید.

در زمان خرید پمپ، باید به کارکردی که از یک پمپ انتظار دارید نیز توجه داشته باشید، پمپی با کارکرد آبدهی مداوم و مستمر می خواهید یا کارکرد آبدهی در فواصل زمانی و مقطعی؟ منزلتان آپارتمان است یا ویلایی؟ برای کاهش استهلاک پمپ در دور های بالا بهتر است برای کارکرد مداوم و مستمر از موتور های الکتریکی 1450 دور در دقیقه و برای کارکرد در فواصل زمانی گاه به گاه و مقطعی از موتور های الکتریکی 2900 دور در دقیقه استفاده نمایید.
نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که در هر پمپ آب گریز از مرکز میزان خروجی و آبدهی پمپ با تعداد پره های پروانه، اندازه و قطر پروانه، تعداد دور چرخشی پروانه و قطر دهانه ورودی و خروجی رابطه مستقیم دارد. همچنین اگر نسبت به صدای پمپ آب حساس هستید پمپ های بشقابی با پروانه برنجی گزینه مناسبی هستند.

نکات مهم برای نگهداری پمپ آب

  1. نباید پمپ را بدون آب روشن نمایید زیرا فیبروفنر موجود در پمپ که مانع از نشت آب به داخل الکتروموتور است  در اثر خشک کار کردن خواهد سوخت.
  2. اگر از پمپ آب به مدت طولانی استفاده نمی کنید، باید آب پمپ را تخلیه نموده و یا حداقل هفته ای یک بار به مدت یک دقیقه آن را روشن کنید.
  3. پمپ آب باید به صورت اصولی نصب شده و هر ۶ ماه یکبار سرویس شود، در غیر این صورت زمان کارکردن آن بیشتر شده و برق زیادی مصرف می کند.
  4. خازن پمپ آب را باید بررسی نماید. اگر خازن ضعیف شده باشد، راه اندازی پمپ آب اتفاق نمی افتد.
  5. اگر به دلایلی پمپ آب هوا بکشد، بطور یکسره کار خواهد کرد. زیرا خاموش شدن پمپ بر اثر فشار آب است و اگر پمپ، هوا بگیرد نمی تواند آب را به داخل بکشد و پمپاژ کند و در نتیجه به صورت یکسره کار خواهد کرد. برای حل این مورد، باید نصب و اتصال لوله های آن را بررسی نمایید.
  6. اگر تیوپ خراب شود، فشار هوای داخل پمپ کاهش یافته و باعث خراب شدن آن می شود. زمان خرابی یک تیوپ به میزان مصرف ساختمان و نحوه نگهداری پمپ بستگی دارد. بنابراین در هنگام خرید پمپ باید حداقل و حداکثر مصرف ساختمان را مورد بررسی قرار دهید.
محافظت از پمپ در زمستان

در زمستان احتمال یخ زدگی پمپ آب وجود دارد و با از برق کشیدن آن رفع نمی شود. چون آب در کلگی پمپ باقی مانده و یخ می زند و آب یخ زده باعث ترکیدگی باعث ترکیدن کلگی موتور می شود. برای محافظت ازپمپ آب باید ابتدا آن را از برق جدا کرده و سپس آب پمپ را تخلیه نمایید.

اگر پمپ در طول پمپاژ کردن آب یخ می زند، باید با استفاده از آلومینیوم و پشم شیشه آن را طوری عایق نمایید که هوا به پمپ برسد و دینام خنک بماند. ضمنا خود منبع و لوله ورودی و خروجی را نیز عایق نمایید.

اجزای تشکیل دهده پمپ ها

به طور کلی قسمت های اساسی و اجزای تشکیل دهنده پمپ ها به شرح زیر می باشد:

  1. بدنه پمپ

محفظه ای که تمامی اجزای پمپ مانند پره ، محور و سیستم آب بندی پمپ در آن قرار گرفته شده و مایع و سیالات نیز در آن جریان می یابد. به طور کلی بدنه پمپ های تولید شده یا از مدل حلزونی یا از مدل قطر فزاینده می باشد.

  1. محور پمپ

بنا به نوع و مدل پمپ های ساخته شده، محور پمپ قسمتی از اجزای تشکیل دهنده پمپ است. این قسمت می تواند یا از روتور موتور باشد یا به شکل کاملاً مستقل هم جوار به محور موتور تعبیه شده باشد. این قسمت از پمپ یا دارای یاتاقان های مستقل و تفکیک شده است یا به واسطه یاتاقان های موتور پمپ محافظت می شود. به طور کلی روش بهره برداری و استفاده از محور پمپ به طراحی و مدل پمپ های ساخته شده بستگی دارد.

  1. پروانه پمپ

یکی دیگر از قسمت های اصلی پمپ متعلق به پروانه پمپ می باشد که توان و انرژی زیادی را به مایعات وارد نموده و در نتیجه موجبات افزایش سرعت و حرکت آن ها را فراهم می آورد. جالب است بدانید که به منفذ مرکز پروانه چشم پروانه گفته می شود که تا اندازه ای میزان ظرفیت پمپ را تعیین می نماید.

  1. پره های پمپ

که جزئی از پروانه پمپ به حساب می آیند و وظیفه هدایت مایعات را به داخل پمپ بر عهده دارند

  1. روپوش پروانه

که پرده های پمپ را می پوشانند و جریان و انتقال مایعات را در محدوده پمپ محدود می کند

  1. نقطه مکش

که محل ورود مایعات به درون پمپ می باشد. این قسمت معمولاً در حوالی مرکز بدنه پمپ قرار گرفته است که قطر آن تا اندازه ای میزان پمپاژ و آبدهی پمپ را تعیین می کند

  1. حلقه های ستایش

که معمولاً قابل تعویض میباشد و کیفیت و مرغوبیت آن ها میزان کارایی پمپ را افزایش می دهد

  1. کاسه نمد یا سیل مکانیکی

که باعث آب بندی جریان مایعات در درون پمپ می شود


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

مطالب تاسیسات آب سرد و گرم و فاضلاب
مطالب منبع ذخیره آب
مطالب بازسازی و تعمیرات ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید